Docent: Drs. Joop van Velzen, M.Sc./M.A.
Wanneer: Dinsdag 15, 22, 29 okt; 5, 12 nov
Locatie: De Groene Hoven – zaal 2
Tijdstip: 14:30 – 16:30u
Klassieke muziek en beeldende kunst hebben elkaar door de eeuwen heen geraakt en geïnspireerd. ‘Kunst is niet een doel op zich, maar een manier om de mensheid aan te spreken’, vond componist Modest Moessorgski. Als het gaat om het verweven van muziek en beeldende kunst bracht de Rus het misschien wel beroemdste voorbeeld voort met zijn ‘Schilderijen van ’n tentoonstelling’.
Ruim dertig jaar later werd Sergei Rachmaninov – tijdens een bezoek aan Parijs – getroffen door een reproductie in zwart-wit van het schilderij Die Toteninsel van de Zwitserse schilder Arnold Böcklin.
Rond het begin van de negentiende eeuw gingen muziek en schilderkunst een mooie liaison aan. In Spanje maakte Enrique Granados zijn pianosuite Goyescas, met in zijn achterhoofd de schilderijen van zijn landgenoot Francis Goya. Andere voorbeelden zijn de Italiaan Ottorino Respighi – een meester in de orkestrale klankkleur – die drie schilderijen van renaissancekunstenaar Botticelli toonzette, waaronder de beroemde kunstwerken La Primavera en De geboorte van Venus. En de Tsjech Bohuslav Martinu
vertaalde zijn bewondering voor de fresco’s van Piero della Francesca in Arezzo in muziek.
Muziek van klassieke componisten bewijst dat zij – geïnspireerd door kunstwerken (schilderijen, beeldhouwwerken) – tot componeren kwamen en dat, anderzijds, hun noten van alles kunnen oproepen, ook beelden. Leopold Stokowski (1882), musicus en dirigent, formuleerde het eens zo: ‘Kunstenaars schilderen hun beelden op doek, componisten schilderen hun beelden op de stilte.’
De cursus bestaat uit 5 colleges:
1. Religieuze, Bijbelse en cultureel-historische afbeeldingen – bronnen voor kunstenaars en componisten
2. Gravures, etsen, pentekeningen, karikaturen – betekenis- en klankvol ‘lijnenspel’
3. De componist/musicus als ‘onderwerp’, ook als schilder en grafisch artiest
4. Moderne kunst en klassieke muziek (Braque, Picasso, Zadkine, Margritte, Gris, Thielen, e.a.)
5. Directe beïnvloeding tussen componisten en schilders (o.a. Kandinsky & Schönberg, Klee & Boulez, Hartmann & Mussorgski, Goya & Granados, Böcklin & Rachmaninov)
Drs. Joop van Velzen, M.Sc./M.A. (1951) is afgestudeerd in de biologie/botanie én de muziekgeschiedenis. Hij is een boeiende verteller over klassieke muziek en de (historische) context waarin die tot stand is gekomen. Al jaren geeft hij alom gewaardeerde cursussen en lezingen, o.a. bij HOVO Utrecht, Tilburg, Rotterdam en Nijmegen.
Deelnemers: maximaal 25
Kosten: € 80,00 voor OKW-leden € 100,00 voor niet-leden
Aanmelden: Stuur een mailtje naar contactpersoon Femmy Erbé (femmyerbe59@kpnmail.nl) met vermelding van de titel van de cursus, uw naam en telefoonnummer. Daarna ontvangt u van Femmy een bevestiging van plaatsing. Vervolgens betaalt u het cursusgeld.
Betaling: Nadat u bericht heeft gehad dat er voor u plaats is bij de betreffende cursus, maakt u het verschuldigde bedrag over op de bankrekening van OKW NL69 INGB 0004 3167 33 t.n.v. Ver. OKW onder vermelding van de titel van de cursus en de naam van de deelnemer(s).
De inschrijving voor een cursus is pas definitief wanneer u van Femmy Erbé een bevestiging van plaatsing heeft gekregen en het cursusgeld voldaan is.
Wanneer cursussen onverhoopt door OKW geannuleerd moeten worden, wordt het cursusgeld teruggestort.